یک کتاب مرجع آموزشی رونمایی شد/ اثری برای صدسالگی هنرستان موسیقی

یک کتاب مرجع آموزشی رونمایی شد/ اثری برای صدسالگی هنرستان موسیقی

مراسم رونمایی کتاب آموزشی «سلفژ، تئوری موسیقی، تربیت شنوایی، ریتم و دیکته» نوشته پرفسور مارتاآ. گتزو با ترجمه سینا جعفری کیا با سخنرانی اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر و نوازنده سنتور، وارطان ساهاکیان آهنگساز و نوازنده پیانو، کارن کیهانی آهنگساز و نوازنده سنتور پنجشنبه ۲۶ مهرماه در سالن آمفی تئاتر آموزشگاه موسیقی پارس برگزار شد.

اسماعیل تهرانی آهنگساز و رهبر ارکستر در ابتدای این برنامه به ضرورت ترجمه و انتشار این کتاب اشاره کرد و گفت:

ما در قدیم جزوه های مختصر و مفیدی درباره تئوری موسیقی مرحوم پورتراب داشتیم که به صورت کپی در اختیار همگان قرار می گرفت. ما تنها با منابع کم و محدود آموزش دیدیم حتی زمانی که بنده مدرس هنرستان شدم از روی همین مباحث به شاگردانم درس می دادم اما وقتی به این کتاب که توسط سینا جعفری کیا ترجمه شده نگاه می کنم متوجه می شوم که نویسنده آن اشاره ملموس، منطقی و دقیقی درباره درک حرفه ای از موسیقی دارد و هنرجویان می توانند با پرسه زدن در این وادی ها به مهارت هایی برسند.

وی ادامه داد:

تئوری موسیقی، سلفژ و دیکته سه عنصر اساسی رشته موسیقی هستند و اگر کسی این پایه ها را نداشته باشد، نمی‌تواند در موسیقی به جایگاه خوبی برسد. به نظر من این کتاب ارزش این را دارد که در بالاترین سطح آموزشی کشور مورد استفاده قرار گیرد و اگر مدرسان این منبع آموزشی ذوق، سلیقه و تکنیک داشته باشد می توانند از بن مایه های آن برای تدریس ایده بگیرند. به هر صورت قرار گرفتن تمامی موارد لازم در زمینه آموزش موسیقی در یک مجموعه، تنوع مطالب، اشراف نویسنده به مقوله ارایه شده و استفاده نکردن از واژهای ناملموس از جمله محاسن این کتاب است که خوشبختانه نسخه فارسی آن در ایران با ترجمه سینا جعفری کیا در دسترس هنرجویان قرار گرفته است.

بعد از صحبت های ساهاکیان «سوناتین اپوس ۱۱» ساخته سینا جعفری کیا توسط سروش صادقی نوازنده پیانو اجرا شد و سپس کارن کیهانی آهنگساز و مدرس موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و توضیح داد:

من به عنوان نماینده نسلی از موسیقی اینجا حضور یافته ام و صحبت می کنم که دوران آموزشی شان را در سخت ترین و پیچیده ترین دوران یعنی دهه های ۶۰ و ۷۰ طی کرده اند. دورانی که کمبود امکانات، کم لطفی ها و کم توجهی ها به موسیقی در آن کاملا مشهود است. در واقع باید گفت ما در موسیقی چه به لحاظ آموزشی و چه تخصیص بودجه دوران خوبی را در چند دهه گذشته نداشتیم ولی شاهد این هستیم که موسیقی دانان با سواد و خیلی جدی به لطف و زحمت اساتید و ترجمه هایی که اتفاق افتاده در حال تربیت شدن هستند.

این نوازنده سنتور ضمن اشاره به نهضت ترجمه در اعصار گذشته بیان کرد:

نهضت ترجمه باعث شکل گیری رنسانس شده که البته ردپای آن را می توان در سده دوم و در زمان خلیفه عباسی در ایران مشاهده کرد. در آن دوران شاهد حمایت خلیفه از مترجمان هستیم و آنها خوشبخت ترین اقشار جامعه بودند ولی در عصر کنونی نه تنها حمایت دانشگاهی، نهادی و دولتی از مترجمان رشته موسیقی وجود ندارد بلکه آنها موظفند با بودجه شخصی خودشان و پذیرفتن ریسک های موجود اقدام به چاپ و انتشار کتب خود کنند که این مسئله نیاز به عشق و علاقه ای دارد که فقط می توان در بین معلمان این عشق و علاقه را دید.

در بخش دیگری از مراسم رونمایی کتاب «سلفژ، تئوری موسیقی، تربیت شنوایی، ریتم و دیکته»، قطعه «چهار مینیاتور» ساخته سینا جعفری کیا مترجم کتاب توسط محمد حسین غریبی نوازنده ویلنسل، فرامرز نیوپور نوازنده کلارینت و سروش صادقی نوازنده پیانو اجرا شد.

سینا جعفری کیا مترجم کتاب نیز بعد از پایان این اجرای زنده، گفت:

تعلیم و تربیت یکی از مسایل مهم جوامع بشری است که همواره مورد توجه اندیشمندان و متفکران قرار گرفته و این مقوله یکی از بنیان های زندگی اجتماعی است و همواره در زندگی بشر موثر بوده است. رابطه بین آموزش و پرورش با رشد و گسترش فرهنگ و تکامل جوامع تا بدان حد است که می توان گفت به هر نسبت جامعه به پایه والاتری از فرهنگ و هنر تعلیم و تکامل برسد جایگاه آموزش و پرورش در پایه ای برتر است.

وی ادامه داد:

آموزش در ۲ دسته طبقه بندی می شود؛ آموزشی که توسط شخص وبدون راهنمایی به او آموخته خواهد شد و آموزشی که نیاز به معلم و مرشد با در دست داشتن منابع دارد. در فرایند آموزش تنها حضور استادی با سواد و با سابقه نمی تواند کافی باشد بلکه در دست داشتن مطالب درسی و متدهای آموزشی جامع متناسب با نیازهای روز جامعه نیز بسیار حائز اهمیت است. نبود متدهای روز و به کار نبردن آنها در آموزش به طور اعم و در بخش آموزش موسیقی به طور اخص مهمترین دلیل ضعف و عقب ماندگی ما در این هنر شده است.

منبع: مهر

(Visited 7 times, 1 visits today)

نوشته‌های مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *