روایت نیما جوان از حضور در جشنواره ریپربان هامبورگ

روایت نیما جوان از حضور در جشنواره ریپربان هامبورگ

نیما جوان مدیر نشر و پخش جوان به تازگی به‌عنوان نماینده ایران در خاورمیانه در فستیوال ریپربان (Reeperbahn) در هامبورگ که یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های موسیقی جهان است، سخنرانی کرد.

مدیران این فستیوال سه نماینده از خاورمیانه انتخاب کردند؛ نمایندگانی از لبنان، فلسطین و ایران به این فستیوال دعوت شدند که نیما جوان به دعوت یکی از کارشناسان موسیقی این فستیوال به‌عنوان نماینده ایران در جشنواره حضور داشت.

نیما جوان در کنفرانسی که پیرامون صنعت موسیقی در خاورمیانه برگزار شد، درباره تشابهات موسیقی بین کشورهای خاورمیانه و مشکلات نشر و پخش در این بخش صحبت کرد و همچنین به سؤالاتی نظیر نوع تولیدات موسیقی در خاورمیانه و تأثیر آن از موسیقی غربی و این‌که آیا رویکرد مناسبی است یا نه پاسخ گفت.

جوان درباره حضورش در این فستیوال گفت:

فستیوال ریپربان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فستیوال‌های موسیقی اتحادیه اروپا است که چند وجه مختلف دارد، از جمله موسیقی، فیلم و بخشی ویژه خبرگزاری‌ها برگزار می‌شود. من به‌واسطه خانم صبا علیزاده با این فستیوال آشنا شدم و در مراجعه حضوری که یکی از مسئولین آن جشنواره به دفتر ما در تهران داشت و اطلاع یافتن از رزومه ما، از من برای سخنرانی در بخش خاورمیانه دعوت کردند. در مدتی که مهمان فستیوال بودم در مورد موسیقی در خاورمیانه و با محوریت قرار دادن رخدادهای موسیقایی تهران و ایران امروز صحبت کردم.

او ادامه داد:

ما پتانسیل‌های بسیار شگفت‌انگیزی در موسیقی داریم که کاملاً آن را محصور کرده‌ایم و هرگاه به طریقی گوشه‌هایی از آن نمایان می‌شود هنرشناسان اروپایی بسیار شگفت‌زده می‌شوند. اساساً یکی از محوریت‌های سخنرانی من در این فستیوال این موضوع بود که ما در حال حاضر جوانان موزیسینی داریم که هم روی موسیقی ملی و مقامی تسلط دارند و از طرفی آگاهی کاملی روی تکنیک‌های موسیقی غربی دارند. فکر می‌کنم تلفیق این‌ها می‌تواند به شکل‌گیری یک‌زبان جدید بیانجامد؛ این که به موسیقی به‌عنوان صنعت نگاه کنیم و به دنیا عرضه کنیم و در مقابل ارز وارد کشور کنیم که متأسفانه این اتفاق عملاً در کشور رخ نمی‌دهد و ما با این روش بیگانه هستیم. شرکت در این فستیوال این تجربه را برای ما داشت که یکسری از تهیه‌کنندگان اروپایی مراجعه کردند و برایشان سرمایه‌گذاری و حضور در ایران بسیار جذاب بود. من این مسئله را مطرح کردم که در ایران این پتانسیل وجود دارد که تهیه‌کنندگان اروپایی بتوانند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند. برای من خیلی عجیب بود که به دلیل تبلیغات منفی که بعضاً در مورد کشورمان در غرب وجود دارد این هنرمندان هیچ آشنایی بافرهنگ کشور ما ندارند. تلاش کردم این ذهنیت منفی را کمرنگ کنم و برایشان از ایونت ها و رویدادهای هنری که امروز در ایران در حال برگزاری است صحبت کردم. فکر می‌کنم این تعامل و رفت‌وآمدها باعث می‌شود که راهی برای فعالیت‌های موسیقایی باز شود و از این بن‌بست نجات پیدا کنیم.

 

او تأکید کرد:

شاید ما اصلاً یاد نگرفته‌ایم که به‌درستی داشته‌هایمان را معرفی کنیم و اگر بخواهیم با محوریت موسیقی به ماجرا بپردازیم، این حلقه تبلیغات در موسیقی ایران گم است و وقتی روزنه‌ای ایجاد می‌شود متوجه می‌شویم که چه جذابیت‌هایی در اطراف ما وجود دارد که ما سهل و آسان از کنارشان عبور کرده‌ایم.

 

جوان در آخر نیز گفت:

هنرمند روح لطیف و حساسی دارد و اگر دچار سرخوردگی شود به‌مرور کناره‌گیری می‌کند. متولیان ما باید از هنرمندان دلجویی و حمایت کنند و بستری را برای کار آن‌ها فراهم کنند. همه این موارد باعث ایجاد حفره‌های فرهنگی می‌شود. استاد پرویز مشکاتیان یکی از ستون‌های موسیقی ایرانی بودند و باعث شدند ریشه‌های موسیقی اصیل در خاک این سرزمین مستحکم‌تر باشد. واقعاً چنین شخصیتی ارزش بررسی و ساختن برنامه‌های موسیقایی ندارد؟ همین‌الان یکی از ستون‌های دیگری از موسیقی ایرانی در حال نابودی است. مگر چند تا محمدرضا درویشی در این دنیا داریم؟ موسیقی مقامی ما مدیون این بزرگوار است. این استاد عزیز باید در یک دانشکده شاگردهای برجسته‌ای را تربیت کند اما به‌جای استفاده از این پتانسیل‌ها ما مسیر را درست نرفته‌ایم و کاری کرده‌ایم که این عزیزان کنار بکشند. شاید 10 سال دیگر متوجه این کمبود شویم. وقتی جوانان در معرض موسیقی درستی قرار نگرفته‌اند نباید توقع داشته باشیم که اساتید و بزرگان موسیقی همچون استاد درویشی، مشکاتیان، لطفی و… را بشناسند. ما باید دل هنرمندان را به دست بیاوریم و تریبون را در اختیارشان قرار دهیم، چون قرار نیست فرهنگ اصیل را با سرنگ به نسل جوان تزریق کنیم. ما فقط وظیفه داریم که جامعه را در معرض فرهنگ قرار دهیم و بدون شک ضمیر ناخود آگاه جامعه این نکته را می‌پذیرد و خیلی زود به آن مراجعه می‌کند.

منبع: هنرآنلاین

(Visited 8 times, 1 visits today)

نوشته‌های مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *