از خاور تا باختر با دو بانوی هنرمند

از خاور تا باختر با دو بانوی هنرمند

شنبه 10 شهریور دومین دوره فستیوال بداهه‌نوازی Show of Hands به مدیریت رامین صدیقی (نشر موسیقی هرمس) که این دوره مختص سازهای زهی و زخمه‌ای است، با حضور دو بانوی هنرمند نوازنده گیتار کلاسیک آغاز شد. گلفام خیام و زوفیلا بورُس؛ یکی از ایران و بهره‌گیری از موسیقی نواحی ایرانی و دیگری از مجارستان، اتریش و اجرای نغمه‌هایی عاشقانه با گیتار کلاسیک.

گلفام خیام که فستیوال با اجرای او استارت خورد، پروژه جدیدی را اجرا کرد که موتیف اصلی برنامه نیم ساعته اش، نزیک به کنسرتی بود که دو سال پیش به همراه مونا مطبوع ریاحی (با ساز کلارینت) در تالار وحدت روی صحنه بردند و با ادغام آهنگسازی و بداهه‌نوازی‌شان، فضاها و رنگ‌های مختلفی از موسیقی نواحی ایران و همراه کردنش با موسیقی معاصر را به عرصه نمایش گذاشتند. سال گذشته هم این اجرا در قالب آلبوم «دوئت نقش»، توسط «نشر هرمس» و کمپانی ECM که یکی از معتبرترین و مهمترین کمپانی‌های موسیقی دنیا است، ضبط و منتشر شد.

گلفام در این اجرا، گیتار را محدود به خصلت‌های همیشگی‌اش نکرد و در جستجوی رنگ‌ها، جلوه‌های صوتى و نقش‌های خیالی گوناگونی بود؛ او در یک مسیر دایره‌ای گاه نغمه‌های سه‌تار و گاه شوریدگی تنبور را با همان پیچیدگی تکنیک‌های سازهای موسیقی نواحی ایران، با سازش به نمایش می‌گذاشت و آن را به موسیقی معاصر پیوند می‌زد و این تجربه به واسطه بداهه‌نوازی‌هایی که در طول اجرا انجام می‌شد، تصاویر بدیعی را به نمایش می‌گذاشت.

گلفام خیام درباره اجرایش در دفترچه‌ای که برای فستیوال در نظر گرفته شده نوشته است: «سفری است طولانی برای کشف راه‌های موسیقی کلاسیک، پرسه در هزارتوی موسیقی ایران، سری که از بداهه و خلق، راه به جستجوی آواهای گمشده می‌برد، برای یافتن یگانه زبان جوهر انسان از خاور تا باختر و سفری برای به دست آوردن «آن» حقیقی خود.»

پیش از اجرای گلفام خیام، بخش اجرای یک استعداد جوان ایرانی گنجانده شده بود که با ویولن یکی از قطعات کلاسیک را اجرا کرد.

بخش دوم برنامه به اجرا زوفیا بورُس تعلق داشت؛ آهنگساز و نوازنده توانای گیتار کلاسیک که با بیان شخصی خود قطعاتی عاشقانه از آهنگسازان دنیا از جمله قطعه‌ای از بیرون مه‌یر را اجرا کرد که خود او هم سیزدهم شهریور در همین فستیوال اجرا خواهد داشت.

زوفیا بوروس در سال 1980 متولد شد و در براتیسلاوا، بوداپست، در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی در وین (شهر که در حال حاضر در آن مستقر است) و در آکادمی گیتار Francisco Tarrega در ایتالیا تحصیل کرد. او جوایز متعددی را دریافت کرده که می‌توان به جایزه اول در جشنواره موسیقی لندن شمالی، کنکورسو بین المللی وال تیدون، مسابقه پگانیلی در پارما و پریمایو انریکو مرکاتالی در گوریسیا اشاره کرد.

زوفیا در دفترچه فستیوال درباره بداهه‌نوازی نوشته:

برای من بداهه‌نوازی معنای این‌جا و الان را دارد. در لحظه زندگی کردن، تجربه کردن و انعکاس آن. وقتی آهنگسازی می‌کنم به آواها اجازه می‌دهم تا با من صحبت کنند؛ آن‌قدر بگویند تا سرانجام درکشان کنم. آنگاه آغاز به روایت داستان نهفته در آن خواهم کرد که شاید در هر لحظه متفاوت باشد. هرچند ذات داستان همان است اما هر بار به شیوه‌ای دیگر صیقل می‌یابد. به عنوان یک نوازنده کلاسیک گیتار، ابزارهای بداهه‌نوازی در برداشت فردی، زمان، رنگ و از همه مهتر در سوال «چگونه؟» خفته است.

فستیوال بداهه‌نوازی Shoe of Hands با تمرکز روی سازهای زهی و زخمه‌ای از روز شنبه دهم شهریور در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرده که تا پانزدهم همین ماه ادامه خواهد داشت. اجرای یک استعداد جوان ایرانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نمایش فیلم و مستند و دیدار با هنرمند از دیگر بخش‌های این فستیوال است که از ساعت 14 تا نیمه شب ادامه خواهد داشت.

 

منبع: موسیقی ما

(Visited 12 times, 1 visits today)

نوشته‌های مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *