آرمان موسی‌پور: خستگی ساخت موسیقی «چهار راه استانبول» هنوز با من است

آرمان موسی‌پور: خستگی ساخت موسیقی «چهار راه استانبول» هنوز با من است

برنامه «ساعت 25» این هفته در ایام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پخش شد که به همین مناسبت آرمان موسی‌پور، آهنگساز مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی مهمان این برنامه بود.

آرمان موسی‌پور درباره ورود به دنیای آهنگسازی و تجربیات مختلف‌اش در این حوزه گفت: «این کار از همان ابتدا علاقه شخصی من بود. موسیقی فیلم گوش می‌دادم و به موسیقی پاپ علاقه‌مند بودم تا اینکه به موسیقی فیلم هم علاقه‌مند شدم.»

موسی‌پور درمورد موسیقی فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی که اغلب تهیه‌کنندگان هم خیلی آشنا به موسیقی نیستند یا درک و دریافت درستی از این هنر ندارند، گفت: «این یک واقعیت است؛ البته در چند سال گذشته، کارگردان‌های جدید با موسیقی آشنایی بیشتری دارند. به هر حال موسیقی در یک فیلم، یک مولفه است و ملودیک‌تر بوده است. سینمای ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. متاسفانه با این روند آمبیانسیک شدن موسیقی، به نحوی خودمان را بیشتر مطابقت می‌دهیم و سعی می کنیم با آن استانداردهایی که در جهان است، موسیقی‌مان را تطبیق بدهیم. فکر می‌کنم سینمای ایران می تواند به قاعده‌های سینمای کلاسیک پایند باشد و کارهای ملودیک بسازد. کارگردان‌های جدید خیلی در قید و بند ملودی نیستند. قاعده سینمای کلاسیک این است که موسیقی شنیده شود اما قاعده سینمای مدرن این است که موسیقی یک نقش آمبیانسیک بازی کند.»

این آهنگساز با اشاره به همکاری خود با بهروز افخمی، مسعود آب پرور و مصطفی کیایی درباره این‌که کدام یک بیشتر به موسیقی اهمیت ویژه‌ای در سینما می‌دادند گفت: «با مصطفی کیایی خیلی کار می‌کنم؛ شاید به دلیل همکاری‌های متعدد ما در طول دوره فیلمسازی ایشان باشد. آقای افخمی هم به قوانین سینمای کلاسیک خیلی پایبند هستند و به آهنگساز کرده و اجازه می‌دهند آهنگساز کارش را انجام دهد و هیچ وقت با این کارگردان و سکانس‌های فیلمشان به مشکل نخورده‌ام. به هرحال نوع سینما در کارهای مصطفی کیایی و بهروز افخمی متفاوت است. در فیلم‌های کیایی، ریتم فیلم تند و مدرن است و کمتر موقعیت موسیقی در فیلم پیدا می‌شود. موسیقی فیلم «چهارراه استانبول» برای من کار سختی بود. از این جهت که واقعا یک یا دو سکانس داشت که می‌شد، موسیقی برای آن ساخت. به هرحال با مسعود آب پرور هم تجربه‌های کاری زیادی داشتیم از فیلم «ساعت 25» تا «قتل آنلاین» از زمانی که موسیقی را به من می‌سپارد تا پایان کار که فقط موسیقی فیلم را می‌شنود، همه چیز را به خود من واگذار می‌کند. یک‌سری کارگردان‌های جدید هم هستند که من ترجیح می‌دهم اول اتودی برای کارشان بزنم و بعد درباره سبک و سیاق موسیقی بر اساس فیلمنامه با آن‌ها صحبت می‌کنیم.»

منبع: موسیقی ما

(Visited 5 times, 1 visits today)

نوشته‌های مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *