اپرایی که به صورت کنسرت اجرا می‌شود؛ چون حمایتی ندارد

اپرایی که به صورت کنسرت اجرا می‌شود؛ چون حمایتی ندارد

اپرای «پردیس و پریسا» نوشته‌ی «لوریس چکناوریان»، جمعه 15 دی ساعت 21:30 توسط گروه اپرای آیو به رهبری پیمان منصوری اجرا می‌شود. اپرای «پردیس و پریسا» اولین اپرایی است كه چكناواریان پیش از انقلاب آن را به زبان فارسی نوشته‌ و بارها در كشورهایی چون انگلستان، آمریكا و ارمنستان اجرا شده است. در همین زمینه صبح امروز اعضای این گروه نشستِ خبری‌ای برگزار کردند تا درباره‌ی اجرای این اپرا توضیح دهند.
«پیمان منصوری» -رهبر ارکستر گروه اپرای آیو- در ابتدای این نشست توضیح داد که این اپرا یک روز اجرا خواهد شد و به همین خاطر امکان طراحی لباس و دکور با توجه به هزینه‌های بالای آن امکان‌پذیر نشده است: «اجرای قبلی ما با تمام جزئیات یک اپرا بود؛ اما با وجود آنکه نام این اثر «اپرا»ست؛ اما ما آن را به صورت کنسرت برگزار خواهیم کرد؛ در اپرا بیشتر متن و موسیقی اهمیت دارد و روی صحنه بردن یک اپرا نیازمندِ امکانات بسیاری است که متاسفانه کمتر از بخش خصوصی آن هم با این تعداد اجرای محدود بر می‌آید؛ در این اجرا متاسفانه هیچ‌کس به ما کمکی نکرد و تنها بنیاد رودکی، سالن تمرین را در اختیار ما گذاشت. درگیر شدن با ارگان‌های دولتی بروکراسیِ جدی و طولانی دارد و آدم را از کار هنری باز می‌دارد و بر همین اساس ما دیگر خودمان را درگیر آنان نکردیم؛ هر چند که در تمام دنیا اپراها از سوی دولت‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند.»
او به این مساله اشاره کرد که «لوریس چکناواریان» در تمرینات این ارکستر حضور داشته و قرار است روز کنسرت نیز در آن حضور داشته باشد: «ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی برنامه‌های خودشان را دارند به همین دلیل شرایط برای همکاری با این دو ارکستر فراهم نشد؛ اما «پیمان منصوری» رهبری این برنامه را بر عهده دارد؛ او رهبرِ خوب و با تجربه‌ای است و توانایی اجرای این اپرا را دارد.»
«دانیال جورابچی» کنسرت مایستر ارکستر نیز در این نشست گفت: «اولین همکاری جدی من با پیمان منصوری اپرای فلوت سحرآمیز بود. ما در ایران اپراهای چندانی نداریم؛ اما به نظر می‌رسد که وجود اپرا در کشور ما لازم و ضروری است، اپرا از موسیقی و نمایش تشکیل شده و خواننده در عینِ اجرای آواز، به عنوان بازیگر نیز حضور دارد و به همین خاطر آن را یکی از دشوارترین هنرها می‌دانند؛ حضور در این اپرا برای خود من یک چالش بزرگ است؛ چون پیوند میانِ هنرهای متفاوت است و بسیاری موسیقی جدی را از راه شنیدن و دیدن اپرا به دست آورده‌اند. روی صحنه بردن اپرایی اینچنینی کاری دشوار است، حتی تمرین این گروه هم دشواری‌های خاصِ خودش را دارد و از آن طرف تنها سالنی که امکان برگزاری چنین اپرایی را دارد، تالار وحدت است؛ با این اوصاف امیدوارم که چنین پروژ‌ه‌هایی از سوی مخاطبان حمایت شود تا این هنر بتواند ادامه پیدا کند.»‌
«آناهیتا حسین‌زاده» که نقش ملکه کبوتر را در این اپرا ایفا خواهد کرد نیز در این نشست گفت: «آهنگسازان کشورمان براساس داستان‌ها و فرهنگ ایرانی آثاری ساخته‌اند که دیدن و شنیدنشان برای مخاطبان ایرانی جذاب است. وقتی چنین آثاری به صورت اپرا اجرا شود، مخاطبان بسیاری خواهد داشت؛ اپرا کامل‌ترین هنر است؛ موسیقی، تئاتر، دکور و لباس در این هنر وجود دارد. امیدوارم آهنگسازان ایرانی وقتشان را بگذارند و براساس داستان های ایرانی آثار بیشتری بسازند.»
«یاشار احمدی» خواننده تنور ارکستر که در نقش پردیس در این اجرا حضور خواهد داشت نیز به این مساله اشاره کرد که داستان پردیس و پریسا، داستانی بومی است:‌ «بومی‌سازی هنر اپرا در تمام کشورها یک انگیزه برای مدیران هنری در کشورهای مختلف است. در کشور ترکیه برای بومی کردن اپرا بودجه‌های بسیاری صرف می‌کنند. هنر جدی همیشه نیاز به حمایت‌های دولتی دارد. یا هنرمندی مثل «حاجی بی‌گف»از آهنگسازان کشور آذربایجان، حدود 100 سال پیش براساس داستانی ایرانی یک اپرا می‌نویسد. در کشور ما هم هنرمندان بزرگی دست این کار زده‌اند.

 

منبع: موسیقی ما

(Visited 22 times, 1 visits today)

نوشته‌های مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *