شنیدن موسیقی چند نسل در «وقت عاشقی» حجت اشرف زاده

شنیدن موسیقی چند نسل در «وقت عاشقی» حجت اشرف زاده

خواننده موسیقی ایرانی با اشاره به انتشار تازه ترین آلبوم خود در هفته های آتی از انتخاب راهی در ژانر کاری اش سخن گفت که منتقدانی هم داشته است.
حجت اشرف زاده خواننده موسیقی ایرانی که آلبوم «به وقت عاشقی» وی به زودی در بازار موسیقی منتشر می شود در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حضور توامان موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی الکترونیک در آثار تولید شده سال های اخیرش توضیح داد: برای رسیدن به نوعی از موسیقی که هم مورد پسند اهالی موسیقی و هم طیف مختلف مخاطبان باشد باید هدفگذاری مناسب و ایده پردازی درستی اتفاق بیفتد و من معتقدم که موسیقی اصیل ایرانی به عنوان گونه ای که همیشه در تاریخ ماندگار است باید در همه کارهایی که به مخاطبان ارائه می دهم نقش محوری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه موسیقی اصیل ایرانی همانند ادبیات کلاسیک برای ما گوهر گرانبهاست، بیان کرد: همان گونه که ما امروزه با بهره گیری از واژه آرایی های جدید در شعر کلاسیک وارد مرزها و فرم های متنوع شده ایم باید در حوزه موسیقی اصیل ایرانی نیز این گونه رفتار کنیم. اعتقاد من این است که با حفظ همان ارزش هایی که موسیقی اصیل ایرانی دارد می توانیم به طراحی فرم ها و تجربه های جدید در این گونه موسیقایی دست پیدا کنیم و می بینیم خواننده های موسیقی ایرانی طی سال های اخیر همان قدر که به آوازهای ایرانی مسلط هستند توانسته اند با همین فرمت و سازبندی آثاری را تولید کنند که دربرگیرنده ترکیب های جدید است و این همان ریسکی است که من نیز به آن اعتقاد دارم اما می دانم عده ای هم روی همان ساختار قدیمی تعصب دارند.

خواننده آلبوم «ماه و ماهی» افزود: من در حوزه موسیقی اصیل ایرانی بسیار ریسک پذیر هستم کما اینکه آلبوم «ماه و ماهی» به نسبت انتشار آلبوم «شهر پریشانی» به عنوان یک اثر کاملا اصیل، نوعی دگرگونی در جنس موسیقی ای بود که به مخاطبان ارائه می دادم. من در آلبوم «وقت عاشقی» هم به صورت کاملا مشخص وارد فرم هایی در تنظیم و ترکیب موسیقی الکترونیک با موسیقی اصیل ایرانی شدم که امیدوارم مورد پسند مخاطبان قرار گیرد. مخاطب در آلبوم جدیدم علاوه بر اینکه با فضای متفاوتی به لحاظ تنظیم و ترکیب مواجه می شود در حوزه ترانه نیز با فضایی کاملا جدید روبه رو خواهد شد چراکه من در این اثر از کارهای ترانه سرایان دهه هفتادی تا آثار استاد بهمنی در کنار هم استفاده کرده ام که می دانم با توجه به ریسکی که انجام گرفته می تواند با واکنش های متفاوتی مواجه شود.

اشرف زاده گفت: ما در این آلبوم از تنظیم کننده های مختلف در رده های سنی مختلف با گرایش های ژانری متفاوت استفاده کردیم، اما پایه اصلی کار موسیقی ایرانی است که دوست دارم مخاطبانش کودکان هشت ساله تا رده های سنی بزرگسال باشد. ما برای تک تک مواضعی که به آن اشاره کردم، هدفگذاری کردیم و امیدوارم این تجربه ها راه های بعدی را به ما نشان دهد. به هر حال این ریسک همیشه درست درنمی آید، اما تجربه کار در این حوزه به خودم انگیزه داد که بازهم در فضایی قدم بگذارم که می دانم منتقد هم دارد؛ منتقدانی که از سر دلسوزی به من گفته اند «حیف است» و من در پاسخ این عزیزان به شعر استاد هوشنگ ابتهاج رجوع کرده و گفته ام «بر آسود زمینش بخور سود/ دریا شود آن رود که پیوسته روان است»

این خواننده موسیقی ایرانی که روز ۲۴ آذر ماه تازه ترین کنسرت خود را در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می کند، عنوان کرد: برای جاری و پویا بودن نباید ترسید. من بر این باورم قطاری که حرکت می کند حتما بیشتر از قطاری که ایستاده ضربه می خورد، بنابراین انتقادها را با جان و دل می پذیرم و می دانم این نقدها از سر دلسوزی است. حجت اشرف زاده تا همین جا هم برای تاریخ زندگی خودش چند اثر به جا گذاشته و بر این باور است که این جاری و ساری بودن دست کم برای خودش ثابت شده است. هدف من، خواندن برای مردم بوده است که گاهی این خواندن به سمت اتفاقات سیاسی و اجتماعی رفته و گاهی هم به سمت روابط آدم ها و عاشقانه ها ولی من چنین تجربه هایی را دوست دارم و در این مسیر خواهم ماند.

منبع: موسیقی ما

(Visited 6 times, 1 visits today)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *