سعید شهرام: آرزو دارم در دانشگاه‌ها رشته موسیقی فیلم داشته باشیم

سعید شهرام: آرزو دارم در دانشگاه‌ها رشته موسیقی فیلم داشته باشیم

سعید شهرام گفت: آرزوی من این است که در دانشگاه های ما هم موسیقی فیلم به عنوان یک شاخه مهم و تخصصی را به عنوان یک رشته در نظر بگیرند.
رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان سعید شهرام آهنگساز برای گفتگو درباره موسیقی فیلم بود. شهرام در ابتدای برنامه درباره موسیقی تلفیقی در ایران توضیح داد: موسیقی ما از گذشته تا امروز همیشه در حال تلفیق بوده است. موسیقی یکی از اجزای جدا نشدنی فرهنگ ما است و در جای جای این مرز و بوم موسیقی های متنوعی داریم که خودش را به سازها و موسیقی باستان محدود نکرده و پیشرفت کرده است.

آهنگساز سریال «روزگار غریب» با بیان اینکه موسیقی از بدو به اجتماع درآمدن بشریت وجود داشته است، افزود: من شانس رفت و آمد و آشنایی با موسیقی دنیا را داشته ام و این تلفیق را همه جا دیده ام. مثلا پیتر گابریل برای آهنگسازی فیلم «آخرین وسوسه مسیح» از ساز کمانچه استفاده کرده است. یا در فیلم محمد رسول الله، موریس ژار آهنگساز فرانسوی توانست با زندگی و مطالعه بسیار، حس سازهای غربی را به این فیلم نزدیک کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از تکنولوژی بدون دانش، یک استفاده ابزاری است، ادامه داد: تشنگی در غرب وجود دارد و می خواهند با فرهنگ و موسیقی شرق آشنا شوند. در زمینه موسیقی فیلم، آهنگساز باید هم مشرف به آهنگسازی و هم سینما باشد، کار دو صد چندان سخت می شود. وقتی آثار جاودانه موسیقی فیلم را گوش کنید، می بینید چقدر دقیق آن ملودی چه ساده و چه پیچیده در خدمت تصویر است. آهنگساز باید دلیل حرکت بازیگر، دیالوگ ها را بداند و از همه مهم تر در تعامل با کارگردان به این نتیجه برسند که چرا از فلان دقیقه تا فلان دقیقه یکی از سکانس ها به موسیقی نیاز داریم.

شهرام درباره همکاری با کیانوش عیاری بیان کرد: آن زمان باب بود سریالها تیتراژهای باکلام داشته باشند، اما من وقتی با این تیتراژ روبرو شدم، آقای عیاری به من گفت تشخیص با خودت. من فکر کردم آیا می شود روی این تیتراژ کلام گذاشت؟ احساس کردم ما باید دوره های تاریخی را مرور کنیم و ترانه ای که بتواند این کار را انجام دهد، اولا در دسترس نبود و دوما نیاز به آن احساس نمی شد. این موضوع کار موسیقی را دوصدچندان سخت تر می کرد.

وی ادامه داد: سه ماه طول کشید تا من این قطعه را ساختم و حتی نوع میکروفن گذاری سازهایی که اکوستیک گرفته شده ابتدایی است و ما حالتهای ابتدایی را که با یک میکروفن چند صدا را می گرفتند بسط دادیم و به مراحلی رسیدیم که متامورف با نمایان شدن صورت آقای مهدی هاشمی تکمیل می شود و موسیقی هم از یک ملودی ساده به موسیقی با هارمونی سه خطی تبدیل می شود.

آهنگساز فیلم «وقتی همه خواب بودند» درباره موسیقی خوب گفت: اگر فیلم آهنگساز را تحت تاثیر قرار ندهد، مطمئن باشید موسیقی خوبی نخواهد ساخت. گاهی در کلاس هایی که دارم، موسیقی را از یک فیلم حذف می کنم و از دانشجویان می خواهم خودشان برای این بخش موسیقی بسازند، جالب اینکه دانشجویانی که با فیلم ارتباط برقرار گرفته اند، موسیقی درست شبیه موسیقی اصلی حتی با همان گام ها می سازند. آرزوی من این است که در دانشگاه های ما هم موسیقی فیلم به عنوان یک شاخه مهم و تخصصی را به عنوان یک رشته در نظر بگیرند.

وی در پاسخ به سوال مهدوی درباره چرایی تاکید به همراهی کلام با موسیقی در کشور و نادیده گرفتن این موضوع موسیقی بی کلام، تأکید کرد: این موضوع به یک تحول فرهنگی نیاز دارد و ما باید به آن سطح از آگاهی برسیم که موسیقی بی کلام نیاز فرهنگی مردم باشد. موسیقی ما اساسا از شعر بیرون می آید. اگر شما ریتم اشعار مولانا و حافظ را از آنها بگیرید دیگری چیزی باقی نمی ماند.

شهرام در پایان درباره کارهای جدیدش یادآور شد: نزدیک به دو سال است در پروژه ای به نام خاله قورباغه با خانم فرشته طائرپور همکاری می کنم. این فیلم سینمایی عروسکی موزیکال است و به خاطر قصه فیلم انواع و اقسام موسیقی ها در این فیلم وجود دارد.

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

 

منبع: مهر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *